Evangeliet til jødene
Profetordet til menighetene

En ny ånd i israelske kinosaler

BANEBRYTENDE: For første gang får israelske kinogjengere anledning til å se en film basert på livet til en jesustroende jøde.

Bilde. EVANGELISERING: Kristne fra hele verden får i Jaffa opplæring i hvordan en kan nådet jødiske folk med de gode nyhetene.

 Dagen / Ole Bernhard Sørbøe  (31.1.18)

Jacob Damkani har brukt de siste 35 årene til å vise jøder at Jesus er deres Messias. Nå vises filmen om livet hans. «En ny ånd»,  på kinoer over hele Israel. - Jeg tvilte aldri på Guds eksistens i oppveksten,  men det tok mange år før jeg forsto at det var mulig å ha et personlig forhold til den ene, sanne Gud. Da jeg tok imot Jesus - Jeshua som min frelser, opplevde jeg det som profeten Esekiel skriver om, at Gud ga meg en ny ånd, sier Damkani til Dagen.


I desember møtte flere hundre personer frem da filmen hadde premiere i Tel Aviv, deriblant en rekke israelske kulturpersonligheter. I etterkant er filmen blitt satt opp på rundt 30 kinoer, og fremdeles vises den i enkelte byer. – Dette er banebrytende for det messianske samfunnet i Israel. Aldri tidligere er kinopublikummet blitt eksponert for en slik trosbasert film, sier Damkani, som likevel er litt skuffet.
Han har ikke fått nøyaktige tall ennå, men han regner med at filmen hittil er blitt sett av minst 10.000 israelere.

– Da jeg så hvor bra resultatet ble, tenkte jeg at folk ville gå mann av huse for å se den. Slik gikk det ikke, men Jeshua er blitt gjort kjent for mange israelere likevel, sier han.
REKLAME FOR JESHUA
I og rundt Tel Aviv har det vært satt opp store plakater med reklame for filmen, det har vært anmeldelser i aviser og innslag om filmen på flere fjernsynskanaler.

Mye av handlingen i filmen foregår i New York og disse scenene er spilt inn i Bulgaria, hvor det er bygget opp et filmsett med typiske bygninger og gater fra den amerikanske storbyen, inkludert gule taxier.

Et israelsk fjernsynsteam reiste til filmsettet under innspillingen og resultatet ble et 12 minutter langt positivt innslag. I forbin- delse med premieren i desember var det dessuten et 13 minutters innslag om Damkanis evangeliske virksomhet, i beste sendetid på Kanal 12.

Mer negativ var omtalen på nettsiden til Kanal 7. Anmelderen mente at filmen presenterer et tradisjonelt kristent syn om at jødedommen er en ignorant, voldelig og ubarmhjertig religion, mens kristendommen er preget av kjærlighet og barmhjertighet.

– Det har også vært kampanjer i regi av de såkalte antimisjonsbevegelsene. Ortodokse jøder har bedt folk om ikke å se filmen, og dessverre er det mange som følger deres råd, sier Damkani.
KJENT REGISSØR

Regissøren Doron Eran er en kjent fimpersonlighet i Israel og hovedansvarlig for at filmen ble en realitet. – For noen år siden fikk han i oppdrag å lage et filminnslag om messianske troende i Israel. Jeg var en av personene han intervjuet, og han ble så interessert i det jeg sa at han ønsket å lage en dokumentarfilm om livet mitt. Denne fikk navnet «The Messenger» og hadde premiere i 2016, sier Damkani. Samtidig dukket tanken om en spillefilm opp.

– I likhet med mange israelere hadde Eran et negativt syn på det religiøse etablissementet i Israel. Etter å ha hørt meg vitne on Jeshua, fant han ut at han likte min versjon av jødedommen bedre, og han ønsket å presentere denne for israelere flest, sier Damkani.

RELIGIØS FAMILIE
– I Israel er det stadig flere som reiser spørsmålet om hva det vil si å være jøde. Er rabbinernes versjon den sanne tro for det jødiske folket, eller har denne jødedommen fjernet seg fra den opprinnelige jødiske troen, slik vi finner den i Bibelen, spør Damkani.

Denne spenningen er et sentralt element i «En ny ånd». Filmen forteller i korte trekk historien om to brødre, Jacob og Shmuel, som vokser opp i en fattig, religiøs familie. Etter hvert som de blir eldre, skilles veiene deres. Shmuel blir stadig mer ortodoks, mens Jacob får et møte med Jeshua og blir en av lederne i den messianske bevegelsen i Israel.

Shmuel og resten av det ortodokse samfunnet ser på Jacob som en misjonær og anklager ham for å stjele rene, jødiske sjeler. Konflikten mellom brødrene eskalerer og Jacob utsettes for et drapsforsøk. 

BESTSELGER

Filmen er i stor grad basert på Jacob Damkanis selvbiografi, «Hvorfor akkurat jeg?», en bestselger som er oversatt til 18 språk og som er trykket i 3,5 millioner eksemplarer.

Her følger leserne Jacob fra barndommen i Kiryat Shmona, Israels nordligste by, hvor livet kretser rundt den lokale synagogen for innvandrere fra Iran og Irak. Når familien flytter til Holon ved Tel Aviv, reiser Jacob også vekk fra synagogen og organisert religiøst liv. Han havner i et halvkriminelt miljø, og til slutt blir problemene så mange at han velger å flykte til USA.

I New York møter han en ikke-jøde, som ut fra profetiene i Det gamle testamentet viser Jacob at Jeshua er jødenes Messias og frelser. Jacob får et møte med Jeshua som forvandler han totalt.

Han overveldes av det faktum at han kan ha personlig kontakt med Gud og innser hvor annerledes det nye livet er i forhold til det han vokste opp med, hvor bønner ble ramset opp uten at det var noen toveiskommunikasjon. Han ser at både jødedom og kristendom i stor grad har fjernet seg fra det opprinnelige, og blitt til religioner der en søker å tilfredsstille Gud.

Etter å ha blitt en etterfølger av Jeshua, bor han et halvt år i et kollektiv ledet av den messianskjødiske sangeren Keith Green, en lederskikkelse i Jesusbevegelsen på 70-tallet. Her får han en visjon om å bygge en messiansk kibbutz i Israel, som skal tjene som en base for evangelister fra hele verden.
BASE I JAFFA

Nøyaktig slik gikk det ikke, men i Jaffa har Damkani de siste tiårene bygget opp en evangeliseringsbase hvor hundrevis av kristne fra hele verden har fått opplæring i hvordan en kan nå det jødiske folk med evangeliet.

– Ikke-jødiske troende trenger hjelp til å forstå jødenes naturlige skepsis til kristendommen. Jøder ser ikke på kristne som etterfølgere av Messias, men som tilhengere av en ny religion som har sveket Israels Gud og folk. Kristendommen er en religion som har forfulgt jødene helt fra korsfarernes tid til inkvisisjonen, pogromene og Holocaust, sier Damkani. Han viser til at mange jøder ser på Adolf Hitler som en kristen leder, siden han en rekke ganger siterte Martin Luther.

– Det kan være en utfordrende oppgave å deprogrammere kristne som er vokst opp med erstatningsteologi, sier han, og understreker at en av hans viktigste oppgaver er å forklare kristne at Israel fortsatt har en sentral rolle i Guds plan.

– En gang gikk evangeliet ut fra Jaffa til hele verden. Nå har Gud på ny samlet jødene i Israel og hedninger bringer evangeliet tilbake til dem, via basen vår i Jaffa, sier han.

HOTELL I TEL AVIV

Damkanis evangeliseringsvirksomhet er i hovedsak bygget rundt friluftsmøter og utdeling av litteratur. Mange ganger i året tar han troende fra hele verden med seg ut på gater og torg for å spre budskapet om Jeshua. Særlig har strandevangelisering vært vellykket, men når Dagen møter Damkani er ikke været egnet for det. Det er årets sureste dag i Tel Aviv, med ti grader, regn og kuling, og 65-åringen er kledd i vinterklær når han ankommer lobbyen til Hotel Gilgal.
– For åtte år siden fikk vi en større gave som gjorde oss i stand til å kjøpe dette hotellet. Ta ken var først at det skulle fungere som en base for evangelister som ønsket litt bedre standard enn det vi kan tilby i Jaffa, men det viste seg å være lite marked for dette. Vi valgte derfor å gjøre det om til et vanlig hotell som genererer midler til virksomheten vår, sier han.
Kjelleren er blitt lokale for en ny engelskspråklig messiansk menighet, Gilgal Fellowship, og her samles 50-100 troende hver lørdag formiddag.
IKKE NY RELIGION

Før vi skilles, sier han at han av hele sitt hjerte ønsker at landsmennene hans skal se hvem Jeshua er.

– Da jeg tok imot Jeshua, gikk jeg ikke fra én religion til en annen. Jeg skiftet heller ikke lære. Jeg har fått det nye livet som vår hebraiske bibel har lovet og som Gud vil at hele Israels folk skal få, sier han.