Første tog "Jerusalem til Tel Aviv"

Evangeliet til jødene
Profetordet til menighetene

Første tog "Jerusalem til Tel Aviv"

tter utallige forsinkelser har det første toget forlatt Jerusalems Navon-stasjon (motsatt Binyanei Ha’Uma), skriver den israelske næringslivsavisen Globes. Men det var en spesiell testkjøring i stedet for den offisielle lanseringen. De nye hurtigtogene skal bedre forbinde Jerusalem og Tele Aviv, og ikke minst Ben Gurion Airport

 Israels statsminister og transportminister var tilstede ved testingen

Norsk-israelsk handelskammer / Ole Bernhard Sørbøe  24-9-18

Etter utallige forsinkelser har det første toget forlatt Jerusalems Navon-stasjon (motsatt Binyanei Ha’Uma), skriver den israelske næringslivsavisen Globes. Men det var en spesiell testkjøring i stedet for den offisielle lanseringen. De nye hurtigtogene skal bedre forbinde Jerusalem og Tele Aviv, og ikke minst Ben Gurion Airport.


Toglinjene er klare så langt som til Tel Avivs Haganah Station som planlagt, men bare så langt som til Ben Gurion flyplass fordi elektrifisering på linjen mellom flyplassen og Tel Aviv ikke er fullført. Statsminister Benjamin Netanyahu og transportminister Yisrael Katz deltok i seremonien i Jerusalem da det første toget forlot stasjonen.
“Globes” avslørte i forrige uke at Israel Railways ennå ikke har fått den nødvendige sikkerhetsgodkjenningen fra International Institute of Independent Assessor (ISA). Optimistiske estimater sier at det vil ta ytterligere 3-6 måneder før linjen er fullt operativ. I første fase vil det bare være ett tog i timen mellom Jerusalem og Ben Gurion flyplass, hvor passasjerer vil bytte til dieseltog. Når alt er fullt operativt vil det være ett tog hvert 15. minutt, skiver Globes.


Kostnaden for høyhastighetstoget til Jerusalem, Transportdepartementets største prosjekt, estimeres til 7 milliarder shekel. Linjen har som formål å koble Israels hovedstad til hovedstadsområdet Stor Tel Aviv og det sentrale området, og lette trafikkbelastning. Reisetid fra Tel Aviv til Jerusalem, den siste stopp på linjen, er ment å være 28 minutter. Linjen er 57 kilometer lang, inkludert 32 kilometer på et nytt segment fra Kfar Daniel til Jerusalem som inneholder ni broer og fem tunneler på totalt 19 kilometer.