Evangeliet til jødene
Profetordet til menighetene

ISRAEL ØDELA OVER 100 KM «HAMAS-METRO»

Israel ødela over 100 km «Hamas-Metro»


Kjempe-bombardementer med nye våpentyper som kan ødelegge terror-tunneler.


 

 
Israel startet opp selvforsvarskrigen mot Hamas etter at Hamas først hadde sendt av gårde de første hundrevis med angreps-raketter fra Gasa. Hvert døgn har israelske jagerfly, helikopter og droner fyrt av mellom 500 og 1000 målrettede svar-angrep på militære Hamas-mål, og især mot det milelange terror-tunnel-systemet som nå ofte kalles «Hamas-metroen».
Den israelske militære forsvars-strategien var egentlig hemmeligstemplet – for å hindre fienden i å kunne forberede seg. Men i løpet av elleve krigsdager har det likevel avtegnet seg et mønster. Og det er det mønsteret vi nå skal fokusere på.
 
Kjempe-overraskelse andre krigsnatt
Det begynte med en bestemt super-overraskelse den andre krigsnatten, natt til 12. mai. I en pressekonferanse ved midnatt brukte den israelske militære presse-offiseren, Jonathan Conricus, en bestemt formulering. Han sa at «flyvåpen og bakkestyrker samarbeider» om å angripe militære Hamas-mål i Gasa.
Antydningen om «bakke-soldater» fikk de utenlandske pressefolkene til å hoppe i stolen. Før det var gått lang tid sto det i all verdens nettavisen at Israel hadde startet en militær bakke-operasjon mot Hamas i Gasa. Men det var ikke sant, og presseoffiseren hadde slett ikke sagt akkurat det.
Nyheten om en bakke-operasjon fikk likevel Hamas-terrorister til å strømme ned i de milelange underjordiske terror-tunnelene som Hamas de siste syv årene har bygget under bakken i noen av de strategisk viktigste sektorene på Gazastripen.
Israelske militære pleide på fleip å kalle disse terror-tunnelene opp etter Undergrunns-banene, Metro-ene, i mange internasjonale storbyer. Derfra spredde betegnelsen «Hamas-metroen» seg til avisoverskriftene nå under Gasa-krigen- (En vittig karikaturtegner i Israel tegnet til og med et stilisert Undergrunns-kart over Gasa-«metroen», etter mønster av det stiliserte Undergrunns-kartet i London).
 
Nyutviklede tunnel-ødeleggende våpen
Med mange Hamas-folk på plass nede i tunnelene begynte altså Israel natt til 12. mai å overraskelse -angripe dette Metro-tunnel-systemet. Israel angrep med en type nyutviklede presisjons-styrt spesial-våpen som først eksploderer dypt nede i tunnelene langt under bakken. På tre kvarter kjempe-bombarderte Israel en nordlig sektor av Hamas-metroen denne andre krigsnatten. Og dusinvis av Hamas-offiserer, som ble narret til å gjemme seg der nede, ble rammet i angrepet.
I mange av nettene under de følgende krigsdøgnene har så Israel iverksatt tilsvarende konsentrerte angrep mot andre sektorer av tunnel-systemet. I gjennomsnitt har Israel ødelagt omtrent 15 kilometer Metro-tunnel per angreps-døgn. Og til sammen sier et forsiktig anslag at Israel har ødelagt 100 kilometer «metro».
 
Oppsummering av krigens resultat
For å oppsummere: Hamas har greid én eneste ting med alle angreps-rakettene sine: Å kapre oppmerksomheten og sympatiet til de palestina-arabiske ungdommene som uken før krigen kastet stein og brann-bomber på israelske mål. I så måte er Selvstyremyndigheten og Mahmoud Abbas i Ramallah denne krigens suverene taper.
Men Hamas har tapt i alle de andre tingene de har prøvd å oppnå med denne krigen. Rakettene deres er i alt vesentlig avvæpnet av det israelske rakettskjoldet. Ingen raketter har greid å treffe noen av de hundrevis av strategiske viktige mål-bygningene i Israel som Hamas håpet å ramme. Og internasjonalt har Hamas oppnådd langt mindre sympati enn man opprinnelig håpet på.
Dessuten har det israelske selvforsvaret påført Hamas skade på skade. Tunnel-systemet (som kostet Hamas to milliarder dollar gjennom syv års byggearbeider) er totalt ødelagt. Hundrevis av Hamas-offiserer er drept, deriblant dusinvis av topp-kommandanter. Og dels har Hamas selv drept dusinvis av arabiske kvinner og barn som følge av av de feil-avfyrte rakettene fra Hamas selv.